Wat te doen bij onweer?

Bliksem kan gevaarlijk zijn. We weten het allemaal. Maar wat te doen als je op de golfbaan bent terwijl het losbarst? Daar heeft De Zaanse een protocol voor. Hieronder de belangrijkste adviezen.

Wees heel voorzichtig. Better safe than sorry. En maak je niet druk over je scores. In deze omstandigheden wordt een wedstrijduitslag sowieso niet in de scorelijsten opgenomen, je handicap zal er dus niet onder lijden. Ook wanneer je zelf besluit van de baan te stappen.

Ben je in de buurt van de receptie dan hoor je waarschuwingssignalen:
– Drie korte: de wedstrijd wordt onderbroken
– Twee lange: de wedstrijd wordt afgelast

Probeer de afstand tot het onweer in te schatten. Tel je tussen lichtflits en donder minder dat tien seconden? Dan is het gevaarlijk dichtbij, namelijk minder dan drie kilometer.

Zoek de dichtstbijzijnde schuilhut. Die vind je naast de afslag van hole 4, tussen de afslag van hole 8 en 13 en naast de green van hole 11. Ze staan ook op de scorekaart aangegeven met een rode stip. Of ga naar binnen als je in de buurt van het clubhuis bent.

Belangrijk: neem je golftas niet mee de schuilplaats in want die kan een bliksemflits aantrekken.

Is er geen schuilplaats in de buurt, doe dan het volgende. Ga niet onder een boom staan. Blijf uit de buurt van metalen hekken en waterpartijen. Blijf niet in een groepje bij elkaar en laat je golftas op minimaal 30 meter afstand achter. Steek zeker geen paraplu op, laat die achter bij je golftas. Maak het contact met de grond zo klein mogelijk. Het beste is om een hurkzit aan te nemen en de voeten dicht bij elkaar te plaatsen (zie illustratie). Ga dus ook niet op de grond liggen.

Bel bij een calamiteit 112. Je wordt doorverbonden, vertel wat er aan de hand is en waar je hulp nodig hebt. Bel daarna ook het clubhuis 0299 796 732 (noodnummer) of de receptie 0299 438 199. Tip: sla deze nummers alvast op in je adressenlijst.