Onze jeugdafdeling

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

Wist je dat we op deze club een bruisende jeugdafdeling hebben? Er zijn zo’n 25 golfertjes tussen de 7 en 20 jaar die elke week lessen, oefenen, wedstrijden spelen, theorie leren en veel lol maken.

Van mei tot november is de zaterdag hún dag. Dat begint met de oudere jeugd om 10.30-12.00. Aansluitend krijgen de jongere jongeren om 14.30-16.00 les, oefenen ze op de par-3-baan en doen ze een spelletje puttbiljart.

Daarnaast zijn er regelmatig wedstrijden op de grote baan. De jongsten slaan vanaf de paarse tee, de ouderen minimaal vanaf oranje, Er is heel wat te winnen. Er zijn zeven maandbekers en één jeugdkampioenschap over meerdere wedstrijden. De oudere jeugd doet mee aan de NGF-jeugdcompetitie. Voor de jongsten is er de PGA-juniorleague waarbij ze tegen andere teams spelen in een matchplay-spelvorm van 3×3 holes. Altijd met prijsjes om de succesbeleving te vergroten.

Iets voor jou?

Mail de jeugdcommissie. Leuk om met je in contact te komen!

Jongeren vinden golfen heel leuk

Door het spel maar ook door de onderlinge fijne sfeer. En ze gaan er lang mee door. Sommigen doen het naast voetbal, hockey of tennis. Als ze ooit stoppen, pakken ze het meestal jaren later weer op en hebben het dan nog steeds in de vingers.

De schoolvakanties houden we vrij. Bijna alle wedstrijden hebben categorieën voor alle leeftijden en alle niveaus. Daarnaast organiseren we activiteiten voor de hele familie.

Het lijkt een individuele sport maar je speelt eigenlijk nooit alleen. Het is zelfs een hele sociale sport. Je lest en traint in groepsverband en gaat samen de baan in tijdens de wedstrijden en trainingen. Hier ontstaan veel hechte vriendschappen.

Hoe werkt het?

Jeugdspelers halen vier brevetjes (inclusief de regels): par, birdie, eagle en tenslotte albatros dat gelijk staat aan een gvb.

• Vanaf 7 jaar komen de kids in de groep Benjamins om de basis te leren. De fanatieke Ravi van 7 jaar is nu de jongste.
  • De iets gevorderden spelen in de Albatrosgroep. Dan hebben ze nog geen handicap maar kunnen al best een balletje slaan op de grote baan. Dat zijn er nu acht.
  • En dan hebben we nog tien Magic Golfers, die zijn in leeftijd tussen 14 en 21 en hebben al een goed hcp-niveau.

Wat kost het?

Het is niet duur. Het jeugdlidmaatschap t/m 20 jaar is 250 euro, voor studenten 21 t/m 27 jaar 625 euro, voor jongeren 21 t/m 27 jaar 925 euro.

Voor de jeugd t/m 20 is dat inclusief lesgeld voor 15 lessen, alle maandbekers, PGA-league, een jeugdkampioenschap en vol speelrecht.

Een compleet golfsetje en karretje koop je op Marktplaats makkelijk onder de 100 euro. Daar helpen we mee.

Ja, ik wil!

Wil je je inschrijven? Leuk! Je kunt dan volgende week al meedoen.

Mail ons dan je gegevens. Dan nemen we snel contact met jullie op.

Wie?

Onze pro Mark Metgod maakt aangepaste lessen, geeft de technische aanwijzingen en houdt het plezier erin.

We hebben drie jeugdcoaches: Kees Honing, Rogier Bentvelzen en Bobby Thompson. Zij helpen bij de trainingen, de oefenpotjes op de par-3-baan en echte wedstrijden op de grote baan.

Dan zijn er nog Aimée Klerk en Dick Marinus die de jeugd-wedstrijdcommissie vormen. En Wilko Lok doet de coördinatie en is het eerste aanspreekpunt.

“Kinderen vinden golf altijd leuk, vooral de wedstrijden. Ze ontwikkelen razendsnel een goed balgevoel. Daar hebben ze hun hele leven plezier van”, weet Ivo Pels. “Ook heel leuk om eens als gezin de baan in te gaan. En dan verslagen te worden door je eigen zoontje, dat is toch geweldig?”

Golfpro Mark Metgod ziet dat de jonge golfers best snel de swing onder de knie hebben. “Grootste probleem is het putten. Dan zijn ze in twee slagen op de green en komen ze er toch nog met acht af. Het is vaak of te hard of te kort, de richting is er wel. Pas als ze twaalf zijn, wordt het putten ineens beter. Dan willen ze ook echt winnen.”

“Kinderen beginnen vaak via een enthousiaste vader, moeder, opa of oma. Maar het komt ook wel voor dat er eentje wil golfen omdat vriendjes het doen of omdat ze het op school bij gym hebben geprobeerd. Dan zie je dat vader of moeder vervolgens ook hier lessen gaat nemen. Het kan dus beide kanten op werken”, volgens Aimée Klerk.