Info voor onze beginnende golfers

Hoe begin ik met golfen?

Leuk dat je ook golfer wordt! Het is een goed idee om eerst een aantal lessen te nemen. Zo ervaar je meteen hoe leuk het is en hoe je er het meeste plezier aan beleeft.

Je handicap staat aan het begin op 90. Dan mag je nog niet op de baan spelen, sorry. Eerst moet je gaan lessen en oefenen, want deze sport vereist wel wat praktische en theoretische kennis.

En je gaat leren hoe het allemaal werkt. Download meteen de app Golf.nl van NGF, dat is heel handig. In die app vind je je digitale pasje met jouw actuele handicap en je gegevens.

Bij je lidmaatschap van de Zaanse Golf Club ontvang je een code van 3 of 4 letters en 1 of meer cijfers.

Heb je een eerste vaardigheidsniveau bereikt, dan krijg je van een van onze golfpro’s ‘baanpermissie’ (fase 1) toegekend. Je handicap/hcp wordt dan 55 en je mag onder begeleiding de grote baan op.

Vervolgens wordt het tijd om het regelexamen (fase 2) af te leggen. Na het behalen van baanpermissie en regelexamen kun je beginnen met het inleveren van scorekaarten (fase 3) en je hcp verlagen.

Fase 1: Hoe krijg ik baanpermissie?

Neem voor golflessen contact op met één van onze golfprofessionals:

– Mark Metgod 06 5494 4439 golf@markmetgod.nl MARKS LESAGENDA MARKS LESTARIEVEN
– Lyon Koridon 06 1447 9395 lyonkoridon2@gmail.com
– Amber van der Ark 06 8011 0653 golf4you@ziggo.nl

De golfpro beoordeelt of jouw spelniveau en kennis voldoende zijn voor het verkrijgen van ‘baanpermissie’. Daarmee mag je op bepaalde tijden op de golfbaan spelen vanaf de oranje ‘tees’, maar voorlopig alleen onder begeleiding van een lid van de Zaanse Golf Club met minimaal hcp 54.  Met baanpermissie mag je ook al meedoen met onze Rabbitwedstrijden.

Fase 2: Hoe kan ik mijn regelexamen doen?

Heb je de theorie geoefend (je pro vertelt je er alles over), meld je dan aan met een mailtje naar rehaco@zaansegolfclub.nl. Of bel naar de heer Gerard ten Hoedt 06 4216 3121.

Je mag het regelexamen ook digitaal doen via de app Golf.nl. Wil je dat? Benader dan mevrouw Cuny Out via haco@zaansegolfclub.nl, zij doet voor jou de aanvraag bij de NGF. Met baanpermissie en regelexamen komt je handicap op 55.

Fase 3: Wanneer kan ik scorekaarten inleveren?

Heb je de baanpermissie en het regelexamen gehaald, dan ben je er bijna. Onder begeleiding van een ervaren speler (met minimaal hcp 54) van de Zaanse Golf Club ga je de baan in. Vereiste is om de eerste keer over negen holes ten minste 19 ‘stablefordpunten’ te behalen. Is dat gelukt, dan verkrijg je handicap 54 of lager in het WHS, het World Handicap Systeem. En dan mag je zelfstandig al onze 18 holes op en aan wedstrijden meedoen.

(Het is handig om dit samen met een echte kenner te doen, of tijdens een Rabbitwedstrijd.)

Hoe verlaag ik mijn handicap?

Elke keer dat je speelt, registreer je je scores via de app van Golf.nl of de websitepagina E-Golf4U. Zo’n score telt overigens pas als hij wordt geaccordeerd door een ‘marker’, iemand met hcp <54 die onderweg ook je scores bijhoudt. Om het ingewikkeld te maken, bij onze clubwedstrijden loopt de verwerking via de websitepagina van E-Golf4U (niet Golf.nl).

Het aantal punten dat je behaalt, hangt mede af van je handicapniveau. Hoe hoger dat is, hoe meer slagen je mag maken om de bal in de hole te krijgen. Op je eigen profielpagina van E-Golf4U zie je precies hoeveel op elke hole. In het clubhuis hangt trouwens ook een volledige tabel.

Stableford en World Handicap System (WHS)

Bij veel wedstrijden en ‘qualifying rondes’ (dat noemen wij Q-rondes) hanteren we het ‘stablefordsysteem’ (stableford is een veelgebruikte spelvorm). Wanneer je score is ingediend en goedgekeurd door je marker, vertelt het WHS-systeem onmiddellijk je nieuwe handicap. Het gemiddelde van de beste acht scorekaarten uit je laatste twintig rondes (9 of 18 holes) bepaalt dit, via een ingewikkeld algoritme.

Nog wat belangrijke informatie

Je voert zelf je scores in op de Golf.nl-app of op de E-Golf4U-scorespagina. Dat geldt eveneens wanneer je op een andere golfbaan speelt, ook in het buitenland.

De scorekaarten (Q-kaarten) moet je altijd indienen op de dag van spelen.

Jouw NGF-pasje met je actuele gegevens vind je in de Golf.nl-app en op de E-Golf4U-website waar je je wedstrijdscore kunt ingeven.

Problemen en vergissingen in jouw kaartverwerking kun je doorgeven aan mevrouw Cuny Out 075-6286837 haco@zaansegolfclub.nl.

Lidmaatschap en speelrecht, hoe werkt dat?

Na de introductielessen kies je voor een lidmaatschap van onze club, dat kost 60 euro per jaar, inclusief NGF-registratie (Nederlandse Golf Federatie). Je ontvangt een uniek Golf Service Number (GSN), dat begint met NL. Je mag dan meedoen met alle wedstrijden, je ontvangt het maandelijkse clubblad Golfweyde, je krijgt toegang tot de ledenpagina’s van de website, je krijgt een E-Golf4U-profiel en je ontmoet iedereen. Zo kan je veel spelen.

Speel je vaker dan loont het om een vast speelrecht aan te schaffen, in plaats van losse greenfee’s – zo heet het toegangsbewijs om negen of achttien holes te spelen. Op deze pagina vind je een overzicht van de mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor premium, midweek, sunset, jeugd, student of een aantal golfrondes. Ook zijn combinatievormen mogelijk.

Hier kun je ook een pdf van de folder met deze tekst downloaden.

Veel golfplezier!